Nordkapp Airborne 6.3 – designet for å gi bedre plass og kjøreegenskaper fra RIB

Ved første øyekast ser du raskt at Airborne 6.3 skiller seg ut fra mengden av RIB. Mye av grunnen er flere små detaljer som gjør denne båten særegen. Men det kanskje tydeligste tegnet på at du har med en litt annen RIB å gjøre enn vanlig er båtens pontonger. De slanke, plassdesignede pontongene er spesiallaget med to formål for øyet; å gi Airborne 6.3 en kombinasjon av skjærgårdsjeepens og RIBens kjøreegenskaper, og ikke minst gi båten økt innvendig plass. Kombinasjonen dette gir, gjør at Airborne 6.3 blir en meget god landstedsbåt eller dagsturbåt, med trygge omgivelser for både fører og passasjerer.

Med Airborne 6.3 på tur – der detaljene teller.

Airborne 6.3 ønsker deg varmt velkommen om bord ved å la deg stige om bord på et bredt, solid baugtrinn. Baugtrinnet er en del av dekket på båten, og gir deg dermed bedre stabilitet enn samme type trinn som sitter limt på pontongen. Baugtrinnet er dekket med båtens soft-deck, noe som gjør at du har god friksjon og ikke sklir når du skal om bord. Baugputen er delt på midten, det vil si at du kan brette den til side når du skal inn og ut av båten og dermed slipper å tråkke i putene. Under baugtrinnet finner du et stort stuerom for tauverk og dette holder baugpartiet ryddig og pent. Det kanskje viktigste er at du får tak i tauene raskt når du skal legge til.

Fordekket i Airborne 6.3 kan bygges om til solseng hvor du får god plass til én person. Båten har en mengde stuerom, hvor det største befinner seg inne i styrekonsollen, og du får veldig greit plass til både puten og ileggsplaten for solsengen. Alle båtens puter skal kunne stables inn i dette rommet, og trenger du mer plass til putene finner du et alternativt stuerom lenger bak i akterbenken på båten.

Introduserer førerstoler i RIB – sikrer deg en mer komfortabel kjøreopplevelse

I Airborne 6.3 introduserer Nordkapp for første gang førerstoler i RIB, for å sikre deg som fører og passasjer økt kjørekomfort og sidestøtte. Stolene i Airborne 6.3 bryter dermed med det kjente bolstersetet, selv om Airborne 6.3 også kan leveres med dette hvis du ønsker. Stolene kan snus 360 grader, og dette gjør at de to førerstolene blir en aktiv del av det sosiale akterdekket. Førerstolene kan også reguleres i avstand til konsollen og det blir dermed lettere å justere førerposisjonen din i forhold til konsollen.

Motorisering av Airborne 6.3

Airborne 6.3 kan leveres med to forskjellige motorer fra Mercury, enten som 115-hester eller som 150-hester. Både med 115-hesteren og 150-hesteren oppleves båten med lav planterskel og går godt i plan selv med mange passasjerer og mye bagasje.

115-hesteren er en 2,1-liter rekkefirer, hvor du får et godt skyv og moment fra start. Utvekslingen på girkassen er 2.07:1, altså at propellen går litt over 2 ganger rundt per rotasjon i motoren. Denne motoren er dermed spesielt godt egnet for å gi en båt som Airborne 6.3 god akselerasjon, også med mye last. Motoren har også et maksimalt trimområde fra -6 grader til 16 grader, dette gir deg godt med spillerom for å utnytte Airborne 6.3 kjøreegenskaper.

150-hesteren er en 3-liter rekkefirer med fantastisk godt skyv. Girkasseutvekslingen på denne er 1.92:1, og utnytter den større 3-literens potensial når det kommer til moment og kraft. 150-hesteren oppleves dermed som rask og agil, noe som forsterkes av Airborne 6.3 sitt lettdrevne skrog. Denne motoren har også et trimområde fra -6 til 16 grader, noe som gjør at du kan trimme godt inn i sving, og utnytte Airborne 6.3 sitt fartspotensial.

Tester med Airborne 6.3

Her finner du en oversikt over båtmagasinene som har tester Airborne 6.3:

Hamnen.se tester Airborne 6.3:

Nordkapp Airborne 6.3 – full av fiffiga finesser

Det handlar om en rad små men naggande goda finesser som kan verka futtiga var för sig. Men som gör mycket för helhetsintrycket. Se när vi testar Nordkapp Airborne 6.3!

Se testen her (abonnement).

 

Båtmagasinet tester Airborne 6.3:

Harmonisk RIB for nordiske forhold

Den lille RIBen Nordkapp Airborne 6.3 er en harmonisk og godt gjennomtenkt landstedbåt. Kombinasjonen av smarte løsninger, bra innvendig volum og pongtonger som ikke subber i sjøen er en suksessoppskrift.

Les testen her (abonnement).

Useful links