Coupe 905 V12 - unik kombinasjon av sport og komfort

Nye Nordkapp Coupe 905 V12 er en av de mest spennnende motor/båt-kombinasjonene noensinne lansert fra Nordkapp. Den banebrytende teknologien i V12-motoren fra Mercury gir skroget i Coupe 905 en solid dose utfordring - noe Coupe 905 tar på strak arm. Vi har tatt en prat med Mercury om denne motoren, og ikke minst båten, samt gir deg flere detaljer fra det nye flaggskipet blant Nordkapp-modellene.

Coupe 905 V12 - Nordkapp måtte tenke nytt

Nordkapp Coupe 905 V12 kan kanskje minne om en standard Coupe 905, men under overflaten er det flere elementer som skiller de to søsknene. Når Nordkapp har tatt frem denne båten, var det med helt andre forutsetninger enn tidligere. " Med en så stor kraftpakke på akterspeilet måtte vi tenke nytt", sier utviklingssjef for Nordkapp i Frydenbø Boats, Ronny Antonsen. Han fortsetter; "både antallet hestekrefter, moment, samt vekt på den nye V12-motoren gjorde at vi måtte se på skroget i 905 på nytt, slik at vi sikret oss et skrog som ville gå godt i sjøen. Vi har utviklet et skrog med nytt stringersystem og et videreutviklet akterspeil, men tatt med oss alle elementene som har gjort Coupe 905 til en populær båt."

 

Kjøreegenskaper og følelsen på sjøen

Det første du merker når du starter opp V12-motoren er hvor stille den går på tomgang. Motoren har en uslåelig rolig gange, og du hører knapt at den er i gang. Den elektroniske servostyringen fra Mercury og gass/gir gir båten en silkemyk følelse når du skal bakke ut av båtplassen, og med både baugthruster og hekkthruster svinger Coupe 905 V12 som en lek, selv i en trang marina. De kontraroterende propellene på motoren, samt det svingbare undervannshuset gjør responsen i motoren ekstremt god, slik at du selv uten thrusterene ganske enkelt og smidig kommer deg inn og ut av marinaen. Under gasspådraget merker du raskt hvor mye moment du har på hekken, og planterskelen på denne båten er nærmest ikke-eksisterende. Det jevne skyvet overrasker deg garantert og båten nærmest flekser muskler når den skal i plan. Den legger seg flott ut i 25 knop og marsjer på rundt 40 knop. Mercurys V12-motor har verdens første 2-trinns girkasse på en utenbordsmotor, og når motoren girer faller omdreiningene med mellom 500 og 1000, noe du merker ved at motoren har et jevnt skyv hele veien opp til toppfart. Motoren akselererer altså helt jevnt hele veien opp til toppfarten. 

Coupe 905 V12 veier noe mer enn en standard Coupe 905, og sammen med vekten på motoren får du en stabil og god båt som du merker tar bølgene godt. Båten ligger trygt og godt i svingene, og lange slake svinger med denne båten er en ren fornøyelse. Nordkapp har begrenset trimområdet på denne motoren, og du vil merke at noen få justeringer er nok til å få båten til å respondere slik du vil. 

 

Layout på dekk

Coupe 905 V12 har tilsvarende dekkslayout som Coupe 905, med én stor forskjell: i og med at den nye V12-motoren har et roterende undervannshus står den øvre delen stille og beveger seg ikke. Dette har gjort at Nordkapp har kunnet utvide badeplattformen på Coupe 905 V12 massivt, og gir deg et helt nytt område på akterdekket. "Her får du nesten dobbelt så stor plass som på en standard Coupe 905, med god plass til å passere forbi motoren når du går fra styrbord til babord for eksempel. I tillegg får du enda bedre utnyttelse av akterbenken, som har flippbar rygg. Dermed kan du fint nyte lange, fine sommerkvelder her, med god utsikt ut fra akterdekket. Perfekt til å ligge på svai", sier Antonsen. 

Coupe 905 V12 har den samme store døren til akterdekket som gir enkel passasje inn og ut, samtidig som fører-døren på styrbord side gir deg god fleksibilitet til å komme deg inn og ut av styrhuset. Denne døren er også utrolig praktisk når du er alene i båten og skal legge til. Coupe 905 V12 er utstyrt med eget skreddersydd S-deck, hvor V12-logo er skjært ut i dørken. Båten kommer også med sorte rekker og kryssholt, og båtens vinduer er tonede for å underbygge den røffe stilen og karismaen båten utstråler. Nordkapp har på denne båten valgt sort tak, som sammen med de tonede rutene gjør at båten trekker oppmerksomhet, og du får anerkjennende nikk fra de som skjønner hva denne båten dreier seg om. 

Dette sier Mercury Marine om Coupe 905 V12

Utstyr og utstyrsnivå - her får du alt Nordkapp kan by på

Høyt nivå på standardutstyr - Nordkapp introduserer V12-pakken

Med Coupe V12 introduserer Nordkapp V12-pakken som standard på denne båten, noe som gir deg et høyt nivå på standardutstyr allerede fra start. Båten leveres blant annet standard med baugthruster og hekkthruster, varmtvannsanlegg, landstrøm, webasto-varmer, elektrisk soltak, kjøleskap, ankervinsj akter, V12-dekor og interiør, samt to Garmin 12-tommer kartplottere og Fusion XXL-stereo. Du merker deg raskt V12-pakken, allerede i det du ser båten i marinaen. Det sorte taket, de tonede rutene og V12-logoen avslører hvilken båt dette er. Når du kommer inn i båten legger du raskt merke til V12-interiøret, med broderte logoer, og røde kontraststriper i setene. Det røde nattlyset i kabinen gir båten et ekstra tøft preg, men er også praktisk hvis du skal kjøre båten i mørket da dette gjør det lettere å ha lys på i cockpit samtidig som du ser det som skjer utenfor. Nede i kabinen får du komfortnivået du er vant med fra Coupe 905, med ekstra overmadrass som standard og separat toalettrom. 

Tilgjengelig ekstrautstyr utenfor V12-pakken

Nordkapp tilbyr også noe ekstrautstyr til Coupe 905 V12 utenfor V12-pakken. Dette er baugstige, Garmin autopilot, Garmin radar, Garmin VHF og pantry. Utstyrer du din Coupe 905 V12 med dette utstyret har du rett og slett gitt din båt alt det Nordkapp har å by på av utstyr og motorisering.